• Investera i ergonomi och hållbarhet för personalen och företaget genom en bekväm och funktionell arbetsmiljö!

    • Högre produktivitet
    • Minskad trötthet
    • Minskat behov av vikarier och ersättare
    • Minskad belastning för kollegor
    • Bättre koncentrationsförmåga
    • Bättre gemenskap mellan kollegor
    • Minskad stressnivå

    Bryt ned hållbarhetsplanen i organisationen!

  • Skapa motivation och förutsättningar till en aktiv arbetsplats!

    Vi erbjuder inredning och verktyg som ger funktionell träning i vardagen med övningar som aktiverar många olika muskler samtidigt som du arbetar. Hållbar funktionell träning med vanor som fungerar i vardagen för en långsiktig satsning. Vi kan hjälpa till med en hälsosam investering som ger en mer produktiv och aktiv personal!

    Stillasittande jobb och långa arbetsdagar?

    Enkla verktyg och hjälpmedel kan göra mycket i vardagen för att få en aktiv arbetsplats, vilket ger mer energi och samtidigt stärker kroppen. Det finns ett tydligt samband mellan regelbunden aktivitet och hållbara resultat.

    Det behövs inte ordnas om, vi erbjuder enkla verktyg som passar in i befintlig miljö!

  • Stå

    Ställ stolen åt sidan! Inredning och verktyg för en aktiv arbetsplats.

    En ergonomisk arbetsplatsmatta avlastar kroppen när du står upp och jobbar. Våra smarta mattor för kontor, butik och lätt industri hjälper till med att skapa variation. Kombinationen av spänst och mjukhet varierar kroppens arbetsställning.




    Använd ett elbord och må bättre! Det är lika viktigt för hälsan att sitta mindre, som att träna. Med ett skrivbord med elstativ är det enkelt att höja och sänka bordsskivan för att variera din arbetsställning. Ett höj och sänkbart skrivbord är en viktig komponent i en ergonomisk arbetsmiljö. I kombination med en ståmatta har du kommit en bra bit på väg. Vi erbjuder ett stort utbud av skrivbord för alla behov.





    Träna småmusklerna i fot och vrister med funktionell balansbräda. Gör plats för en ergonomisk balansbräda som avlastar kroppen och fördelar belastningen samt förbättrar balans och koordination vilket bidrar till starkare fotleder, vader, knän och lår. Ergonomisk balansplatta som avlastar kroppen och fördelar belastningen jämnt på fötter, höfter och knän när du står upp och arbetar samt förbättrar både balans och koordination vilket bidrar till starkare fotleder, vader, knän och lår. Vid användning stimuleras även blodcirkulationen och ökar energinivån samt förbränningen.

  • Sitt

    Sitt och träna bålen samtidigt genom ett aktivt sittande.

    Sortimentet består av ergonomiska stolar med möjlighet till rörelse och frihet för alla miljöer och branscher. Vi har ståstolar och stödstolar med och utan ryggstöd som tillgodoser kraven på ett ergonomiskt sittande. De är framtagna för att bidra till en bra kroppshållning, ett aktivt och flexibelt sittande.




    Aktivt sittande med bekväm balansboll! Sitt och träna bålen (rygg och mage) samtidigt. Stärker bål- och magmuskler samt avlastar ryggen och tränar upp balans och koordination samtidigt. Du jobbar med balans, rörlighet (eftersom du sträcker på dig samtidigt) och styrka eftersom du spänner din bål hela tiden (rygg- och mage) detta stärker din core, (kroppens kärna) vilket avlastar ryggen. Perfekt att använda som kontorsstol.




    Aktivt sittande på bekväm balanskudde! Aktiverar bålmuskulatur och tränar din balans samt ger dig en bättre sitthållning. Perfekt att placera på en pall eller kontorsstol för ökad blodcirkulation och minskad smärta och stelhet i rygg. Ger dig omedelbart bättre sitthållning genom att du aktivt kopplar på rygg och magmuskulatur detta stimulerar och ökar blodcirkulationen, stärker bålmuskulatur (rygg och mage) vilket i sin tur minskar smärta och stelhet i rygg, nacke och axlar. Perfekt för din kontorsstol.




    Använd ett fotstöd för att avlasta fötter och ben när du sitter ner. Det förbättrar blodcirkulationen och gör dig mindre trött i muskler och leder. Se till att fotstödet står stadigt på golvet och inte glider omkring. Fotplattan ska kunna justeras i olika vinklar för att passa din längd och arbetsställning.

  • Nacke & Händer

    Statiskt arbete kan leda till smärta i rygg, axlar, armar och handleder.

    När du använder en traditionell datormus kan framförallt två problem uppstå. Du håller armen utsträckt från kroppen, vilket gör att belastningen ökar. Det gör det även svårare att variera din arbetsställning. Ett bättre sätt är att hålla armarna nära kroppen och använda en av eller båda händerna när du styr muspekaren. Du får då en mer avslappnad hållning och kan dessutom enkelt byta arbetsställning. Du kan därmed arbeta effektivare eftersom du minskar den statiska belastningen. Viktigast av allt är att du blir friskare både på jobbet och hemma. Investera därför i ett ergonomiskt styrdon. Vi har ett stort urval av modeller som passar alla typer av arbetsplatser.

    För dig som föredrar en traditionell datormus finns det bra, ergonomiska alternativ även där. Våra möss i serien Unimouse är ställbara för bästa grepp och handställning. Dessutom är knapparna programmerbara så att du kan ställa in funktionerna efter dina behov.







    Använd ett handledsstöd eller underarmsstöd för att avlasta hela underarmen och förebygg symptom som musarm, stelhet eller obehag. I vårt sortiment hittar du stöd som passar traditionella möss och tangentbord men även till ergonomiska styrdon.







    För att minimera riskerna för en stel nacke är det bra att investera i ett skärmställ. Då höjer du upp din skärm till en mer behaglig arbetshöjd så att du inte behöver böja nacken. Skärmen hamnar i ögonhöjd vilket är mer ergonomiskt och förbättrar din hållning.







    Sitter du mycket i telefon? I stället för att hålla i en telefonlur i flera timmar om dagen, använd ett headset. Då kan du sitta i din vanliga arbetsställning och slipper smärtor i armen. Du frigör även en hand så att du kan fortsätta arbeta på din dator eller skriva anteckningar, utan att klämma fast luren mellan axel och öra vilket kan leda till smärtor i nacken. Vi har ett stort utbud av headset för alla behov, från trådbundna till trådlösa.




    En manushållare är ett enkelt och justerbart hjälpmedel som håller dina dokument på plats. Utformningen gör att du undviker smärta och stelhet i nacken som uppstår av att hela tiden vrida huvudet från skärm till papper. Eftersom du inte behöver skifta fokus ansträngs även ögonen mindre.







    För att ytterligare optimera friskvården på arbetsplatsen kan man även se till att tillhandahålla olika typer av massageredskap. I vårt sortiment finns allt från massagebollar till triggerpunktskrokar. De hjälper till att öka blodcirkulationen och släppa muskelspänningar. Se till att du har massageredskap som minskar stelhet och smärtor för olika delar av kroppen.

  • Ljus

    En viktig del av en ergonomisk arbetsplats är ljuset. Rätt och riktig belysning gör att du arbetar mer avspänt och slipper nack- och ryggbesvär samt trötthet.

    Om det är för mörkt är risken att du anstränger dina ögon och spänner nacken vilket kan leda till smärta och huvudvärk. Investera i en bra skrivbordslampa för optimal belysning av din arbetsyta. De ska vara placerade inom räckhåll och enkla att justera i olika vinklar. Vissa skrivbordslampor har flera olika inställningar av ljusstyrka och färgtemperatur. Ibland finns det även USB-uttag för laddning av mobiltelefoner, vilket gör att du inte behöver leta upp ett eluttag under skrivbordet.

    Välj en skrivbordlampa med symmetriskt ljusflöde för att få mer ljus på ytan av ett mindre område. Det är bra för mer detaljerat arbete. Vill du ha mindre reflektioner välj en skrivbordslampa med asymmetriskt ljusflöde som fördelar ljus jämnt över hela arbetsområdet.

    När det gäller belysning och armaturer är det viktigt att använda rätt ljusskälla. Ta reda på vilken färgtemperatur du behöver och köp LED-lampor och lysrör som passar just dina behov. Är en lampa trasig se till att byta ut den så snart som möjligt, så din arbetplats inte blir för mörk.